آسم: Asthma disease

بیماری آسم یا به عبارتی آسم برونشیال، بیماری است که ریه های شما را تحت تأثیر قرار می دهد و به سبب آن مجاری هوایی باریک و متورم می شوند و توسط مخاط اضافی تولید شده، مسدود می شوند.

شایان ذکر است که آسم، یک بیماری مزمن(مداوم) است به این معنی که قابل درمان نیست، اما علائم آن قابل کنترل هستند و نیاز به کنترل پزشکی دارد.

انواع بیماری آسم:

آسم آلرژیک:

آلرژی برخی افراد، می تواند باعث حمله آسم شود. بیشتر سابقه فامیلی دارد که معمولا در کودکان با افزایش سن نیز بهبود می یابد.

آسم غیرآلرژیک:

عمدتا از 30سالگی به بعد اتفاق می افتد و ارتباطی با حساسیت و آلرژی ندارد. عفونت های دستگاه تنفسی یکی از دلایل بروز این نوع آسم میباشد.

عوامل خارجی از جمله ورزش، استرس، بیماری و آب و هوا می توانند باعث تشدید علائم آسم شوند.

آسم دوران کودکی: اغلب قبل از 5 سالگی شروع می شود و میتواند در نوزادان و کودکان رخ دهد. آسم در کودکان کمی بیشتر از بزرگسالان شایع است.

آسم ورزشی: این نوع از آسم با ورزش ایجاد می شود و به آن برونکو اسپاسم( منقبض شدن ماهیچه های تنفسی) ناشی از ورزش گفته می شود. که معمولا زمانی که فرد در هوای خشک و سرد قرار می گیرد شدت می یابد.

آسم شغلی:

این نوع آسم برای افرادی اتفاق می افتد که در تماس با محرک های محیطی مانند گرد و غبار و یا دودهای شیمیایی هستند.

علائم و نشانه های آسم:

• سرفه( به خصوص در شب)
  • خس خس سینه
  • سفتی یا درد قفسه سینه

ممکن است در هر حمله آسم، همه این علائم ذکر شده در کنار هم نداشته باشید و نشانه های مختلفی را در زمانهای مختلف تجربه کنید که این علائم میتواند بین حملات آسم تغییر کند.

تشخیص آسم:

• عکس برداری با اشعه ایکس و یا سی تی اسکن از قفسه سینه که به تشخیص اختلالات و یا بیماری های مربوط به ریه کمک می کند. ضمنا عکس برداری از ریه برای رد کردن تشخیص های دیگر انجام می گردد و در بیماری آسم اغلب ریه نرمال گزارش می شود.
  • تست عملکرد ریه از طریق اسپیرومتری ( در این تست بیمار در لوله ای می دمد و عملکرد ریه سنجیده می شود)
  • تست پوستی ( در تشخیص آسم آلرژیک کمک کننده است)

برخی از رایج ترین آلرژن های محیطی:

• گرده گیاهان از جمله علف ها، درختان و علف های هرز
  • کپک
  • مو و پوست حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه
  • سوسک و هیره گرد و غبار منزل

درمان آسم:

از چند بخش تشکیل می شود:

• درمان دارویی که می تواند به صورت استنشاقی و خوراکی باشد
  • ایمونوتراپی آلرژن (واکسن آلرژی) در مواردیکه پس از انجام تست های تشخیصی آلرژی علت بیماری تشخیص داده می شود.